Abstract

Improving screening programmes in terms of increasing screening participation and providing appropriate follow-up is a major challenge requiring great planning. This contribution discusses the effect of a major intra-organizational intervention on three population-based oncological screening programs (i.e., breast, cervical, and colorectal cancers) active in a large Italian Screening Centre. 
A review of the literature data on the key elements for high-quality healthcare was conducted. The PRECEDE-PROCEED model was retrospectively used as a theoretical frame for the improvement strategies adopted in the Centre. Classification of interventions to increase participation was performed according by target: individual, population, health workers, tests, and health service management. To assess the impact of the reorganization on the three screening programmes, the ‘participation rate in the first-level screening tests’ indicator was considered; the years 2018, 2019, and 2022 were analyzed.
The main factors driven by the change were optimization of resources (human and financial), a stronger leadership, a higher collaboration level, stakeholders’ engagement, positive work culture, and continuous staff learning. Reminders to non-responders (mobile phone text-message and letter), delivery of publicity by media, offering the self-sampling method for HPV testing, and increasing accessibility were implemented.
A significant increase in screening participation was observed for all screening programmes when comparing the participation rates in 2022 to those in 2018 and 2019. In particular, focusing on 2019 (the last standard activity year before the COVID-19 emergency), an increase in participation rate of 3% for breast, 8.5% for cervical, and 4.6% for colorectal cancer screening was observed. This increase can plausibly be an effect of the improvement strategies implemented in the Centre.
Performance measurements and internal and external feedback are regularly conducted to ensure ongoing improvement.

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Riassunto

Migliorare i programmi di screening in termini di aumento dell’adesione e offerta di un adeguato follow-up rappresenta una sfida importante che richiede un’accurata pianificazione. In questo intervento, si esamina l’impatto di un significativo cambiamento intraorganizzativo implementato su tre programmi di screening oncologico organizzato (mammella, collo dell’utero e colon retto) attivi in un vasto Centro screening italiano. 
È stata condotta una revisione della letteratura per identificare gli elementi chiave di un’assistenza sanitaria di alta qualità. Il modello PRECEDE-PROCEED è stato utilizzato retrospettivamente come framework teorico per le strategie di miglioramento adottate nel Centro. La classificazione degli interventi per aumentare l’adesione è stata effettuata in base al target: individuo, popolazione, operatori sanitari, test e gestione dei servizi sanitari. Per valutare l’impatto della riorganizzazione sui tre programmi di screening è stato considerato l’indicatore “tasso di partecipazione agli esami di screening di primo livello”; sono stati presi in considerazione gli anni 2018, 2019 e 2022.
I principali fattori guidati dal cambiamento sono stati l’ottimizzazione della gestione delle risorse umane e finanziarie, uno stile di leadership più forte, un livello di collaborazione più elevato, il coinvolgimento degli stakeholder, una cultura del lavoro positiva e una formazione continua degli operatori. Sono stati implementati promemoria (SMS e lettera) per i non rispondenti all’invito di screening, la diffusione di materiale informativo tramite i media, l’offerta del metodo di autoprelievo per il test HPV e l’offerta di accesso alle prestazioni.
Confrontando i tassi di partecipazione agli screening nel 2022 rispetto al 2018 e 2019, si osserva un aumento significativo nella partecipazione per i tre programmi. In particolare, nel 2022 rispetto al 2019 (l’ultimo anno di attività standard prima dell’emergenza COVID-19) si riscontra un aumento nel tasso di partecipazione del 3% per lo screening del tumore alla mammella, dell’8,5% per il tumore del collo dell’utero e del 4,6% per il colon retto. Questo aumento può, in maniera plausibile, essere un effetto delle strategie di miglioramento messe in atto nel Centro.
Misurazioni delle prestazioni e feedback interni ed esterni vengono condotti regolarmente per garantire un miglioramento continuo.

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