Abstract

OBJECTIVES: to produce a methodology for the risk ranking of farms located around proven or potential sources of contamination to prioritize the monitoring procedures in food production.
DESIGN:
environmental factors that can favour the risk of contamination of products of animal origin (POAO) around a pollutant source were identified. A scale of standardized scores was produced for each risk factor (RF) in order to obtain a risk-based classification. Subsequently, an algorithm was developed to obtain a relative risk assessment (RRA).
SETTING AND PARTICIPANTS:
in order to validate the proposed methodology, data of 80 livestock farms in a polluted area, enrolled in a previous study, were subjected to the RRA. Results of RRA were compared with contamination data.
MAIN OUTCOME MEASURES:
seven RFs were included in a mathematical formula used to classify each farm.
RESULTS:
a scoring system was produced for each RFs and an algorithm was developed to obtain RRA which is an estimate of the farm probability of having POAO contamination in comparison to other farms located in the same area potentially affected by chemical pollution based exclusively on site-specific environmental characteristics. In the case study used for validation, a significant relationship between RRA and contamination data was found.
CONCLUSIONS:
the proposed methodology is a useful tool to support the authorities responsible for the food safety in carrying out the monitoring of POAO in areas subject to environmental risks. It helps to rationalize resources and make controls more effective.

 Keywords: , , ,

Riassunto

OBIETTIVI: produrre una metodologia per la classificazione del rischio in aziende zootecniche che risiedono intorno a fonti di contaminazione comprovate o potenziali allo scopo di definire priorità nel monitoraggio della produzione alimentare.
DISEGNO:
sono stati individuati fattori ambientali che favoriscono il rischio di contaminazione dei prodotti di origine animale (products of animal origin, POAO) in aziende situate intorno a sorgenti inquinanti. Al fine di ottenere una classificazione del rischio, è stata prodotta una scala di punteggi standardizzati per ciascun fattore di rischio (risk factor, RF). Successivamente, è stato sviluppato un algoritmo per ottenere una valutazione del rischio relativo (relative risk assessment, RRA).
SETTING E PARTECIPANTI:
per validare la metodologia, sono stati sottoposti a RRA 80 allevamenti provenienti da un’area inquinata estrapolati da un precedente studio. I dati di RRA sono stati confrontati con i dati di contaminazione.
PRINCIPALI MISURE DI OUTCOME:
è stata usata una formula matematica per classificare il rischio in ogni azienda. Sette RF sono stati inclusi nella formula.
RISULTATI:
è stato sviluppato un algoritmo per ottenere RRA che è una stima della probabilità, basata esclusivamente su variabili ambientali, di contaminazione dei POAO in ciascuna azienda zootecnica rispetto alle aziende limitrofe esposte alla stessa sorgente. È stata prodotta una scala di punteggi per ciascun RF. Il test di validazione ha mostrato un’associazione significativa tra RRA e dati reali di contaminazione.
CONCLUSIONI:
la metodologia proposta è uno strumento utile a supportare le autorità nello svolgimento del monitoraggio dei POAO in aree soggette a rischi ambientali. Aiuta a razionalizzare le risorse e a rendere i controlli più efficaci.

 Parole chiave: , , ,

 

       Visite